Temat wprowadzania małych dzieci w świat sztuki nie jest łatwy, bo odbiorca jest szczególnie wymagający. Niecierpliwy 2-latek nie skupi się zbyt długo na dziele sztuki, o ile nie będzie on tłem do zabawy, wyszukiwanki czy ciekawej historii. A ta ostatnia idea towarzyszyła autorce serii Malarze dzieciom wyd. Tekturka – Agnieszce Starok.
Na początek (mamy taką nadzieję!) autorka wybrała 3 impresjonistów, których obrazy zostały dobrane i ułożone w pewną historię. Koncepcja książek jest taka, że obrazy (które mają swoją własną historię) są ilustracjami do fabuły ułożonej przez Agnieszkę Starok.
Książki dedykowane są dzieciom od 2 roku życia. Tekturowe wydanie i format książek pozwala na bezpieczny (nawet przy młodszym dziecku), wielokrotny kontakt z dziełami wielkich mistrzów w dużym i dobrym wydaniu. Jakość prezentowanych dzieł nie pozostawia niedosytu.
Edgar Degas – Baletnice
Historia opowiada o dwóch siostrach – Emilce i Klarze, które zachęcone przez mamę, zaczynają chodzić na lekcje baletu. Szybko okazuje się jednak, że balet wymaga ciężkiej pracy. „Baletnice” to opowieść o dziecięcych marzeniach i wytrwałości w dążeniu do wyznaczonych celów.
Do zilustrowania historii wykorzystano głównie obrazy z lat 1870-1885 a więc z okresu dojrzałej twórczości artysty. Znajdziemy tu m.in. takie dzieła jak: „Lekcja tańca”, „Orkiestra w Operze”, „Tancerki”. 14 wybranych przez autorkę obrazów spójnie ilustruje fabułę i jest dobrym przeglądem prac artysty ukazującego różne fascynacje współczesnego paryskiego życia – kawiarnie, koncerty, występy w operze oraz świat ciężko pracujących kobiet. Dla dziecka pierwszy kontakt ze sztuką w takim wydaniu jest bardzo atrakcyjny, ponieważ wielkie dzieła sztuki zostały ubrane w prostą historię, którą już dwuletnie dziecko z przejęciem wysłucha.
Bardzo budujący był dla mnie moment, kiedy moje niespełna 2-letnie dziecko po kilkukrotnej lekturze tej części, radośnie wskazało paluszkiem Klarę i Emilkę na reprodukcji pochodzącej z albumu malarstwa Edgara Degas. Mając taki punkt zaczepienienia, wspólnie obejrzałyśmy cały album dopowiadając historie obu dziewczynek.
Claude Monet – W sekretnym ogrodzie
To opowieść o chłopcu, który bardzo chciał zobaczyć wiatrak z bliska i podczas samotnej wędrówki do młyna zgubił się. Po drodze przytrafiają mu się niesamowite przygody. Tak wyśnione jak obrazy Claude Moneta. Historia trzyma w napięciu, a zakończenie jest zabawne i zaskakujące.
Przygody małego chłopca prowadzą czytelnika przez 14 dzieł malarskich prekursora impresjonizmu. Dobór dzieł jest, można powiedzieć, reprezentacyjny dla tego artysty. Nie pominięto najbardziej rozpoznawalnych obrazów takich jak: „Nenufary” czy „Japoński mostek w Giverny”. To dobry początek na zapoznanie dzieci z twórczością malarza, który komponował swoje prace pod wpływem chwilowego wrażenia. Kontakt z malarstwem mistrza uchwycenia chwili na płótnie, uwrażliwia na obserwowanie przyrody i uczy wnikliwego badania mijającego czasu.
Vincent van Gogh – Czyj to domek?
To opowieść o chłopcu, który spacerując wieczorową porą przypadkowo trafił do czyjegoś domu. Obiecał sobie, że nie wyjdzie z niego, dopóki nie dowie się, kto tam mieszka. Co podpowiadała mu wyobraźnia? Kim jest gospodarz? Okazuje się, że to ktoś naprawdę wyjątkowy.
Szczególnie należy zwrócić uwagę na dobór obrazów, który jest różnorodny a jednocześnie spójny do opowiedzianej historii. Zadanie to na pewno nie było łatwe! Kompozycja literacko-wizualna tej części jest fajnie przemyślana. Dodatkowo wspaniałe jest to, że poznajemy artystę. Oprócz kontaktu z jego dziełami, poznajemy również jego samego. W efekcie otrzymujemy pierwszy album sztuki konkretnego artysty.
Wśród edukatorów plastycznych mówi się o trudnościach odbiorców z rozumieniem twórczości van Gogha. Polega ona głównie na tym, że odbiorca miewa problem z wyodrębnieniem i rozpoznaniem przedstawionych przedmiotów w tak mglistej strukturze obrazu. Dopiero wyzbycie się wszelkich uprzedzeń pozwala na przekonanie się o artystycznej doskonałości i niesamowitej wartości malarstwa artysty. W przypadku dzieci omijamy ten problem, ponieważ małe dziecko jest otwarte na wszelkie wrażenia artystyczne. Warto to wykorzystać.
***
Nieoceniona wartość tych książek polega na tym, że dziecko ma kontakt z prawdziwymi dziełami sztuki. Ogląda je, analizuje, zapamiętuje. Każda z przedstawionych historii pozostawia trwały ślad w postaci dzieł sztuki zakodowanych w małych głowach. Ponadto sztuka silnie oddziałuje na dzieci dzięki swoim treściom emocjonalnym i poznawczym wyrażonym w artystycznej formie. Uwrażliwia je na piękno w różnej formie. Powyżsi artyści okazują się być bardzo wdzięcznym materiałem do pierwszego kontaktu z wielką sztuką.
AB
Super wpis:)